Praktische AI-hulpmiddelen: beter resultaat in minder tijd

Kunstmatige intelligentie is een wereld vol nieuwe mogelijkheden. Waar de praktische toepassingen eerst vooral voor grote bedrijven was. Zijn we nu op het punt beland dat AI jou persoonlijk kan helpen.

Jij kunt nu taken sneller en beter gedaan krijgen met de hulp van AI.

Hoe je dit moet zien is als je eigen werknemers die continue voor jouw klaarstaan.

Stel je voor dat je de taken die jou vroeger uren, dagen of zelfs weken kostten, nu kunt voltooien in een oogwenk.

Dankzij de kracht van AI kun je je kostbare tijd en energie focussen op wat écht belangrijk is: het benutten van jouw krachten en focussen op de dingen waar jij hét verschil maakt en meest waardevol bent.

Je ontdekt in in praktische zijn hoe jij jouw werkprocessen (en eventueel bedrijfsprocessen) stroomlijnt en optimaliseert.

Je ontdekt welk routinetaken jij kunt automatiseren, zodat je meer tijd hebt voor de strategische beslissingen die het verschil maken. En hoe AI je kan helpen om nauwkeurigere beslissingen te nemen, fouten te minimaliseren en je werk naar een hoger niveau te tillen.

Hoe mooi dit ook klinkt…

Let op: dit is geen sprookje waarin AI alles voor je oplost met een simpele druk op de knop.

Nee, het vereist wel wat denkwerk en strategie om de ware kracht van AI te benutten.

Je ontdekt dan ook hoe je slimme keuzes maakt bij het uitbesteden van taken aan AI, zodat je de controle behoudt en de beste resultaten behaalt.

Welke routine taken kan je uitbesteden?

Het uitbesteden van taken aan AI. De grootste beperking is je verbeeldingskracht. Daarom dat je alvast wat inspiratie krijgt op welke vlakken AI jou kan helpen.

Planning en administratie

Administratieve taken zijn toch wel dingen waar je als ZZP’er of werknemer regelmatig mee te maken hebt. Denk bijvoorbeeld het proces van digitale vergadering / ontmoeting optimaliseren. Het geheel is tijdrovend.

Gelukkig bieden AI-tools vandaag de dag de perfecte oplossing.

Stel jij wilt iemand digitaal spreken, dan moet je mailen op basis van wanneer je beide kunt. En na zo’n meeting is het gebruikelijk dat je een mail schrijft met de punten die jullie hebben besproken. AI kan je hier helpen.

Een taalmodel zoals ChatGPT kan jou helpen met de mail. Sterker nog het kan zelfs agenda’s vergelijken en in die mail de opties zetten waarop jullie beide kunnen.

Daarnaast als de ontmoeting digitaal is, kan je deze door een spraak naar tekst hulpmiddel halen. En het taalmodel dit laten samenvatten en de belangrijkste punten in een mail zetten.

Voordeel is dat jij tijdens de meeting niet steeds hoeft te schrijven en je gewoon op de inhoud kan focussen. En gewoon in gesprek kan blijven.

Daarnaast door AI te gebruiken is de kans dat je iets vergeet ook kleiner.

Al met al bespaart het jou kostbare tijd en stelt je in staat om je te concentreren op hetgeen waar jouw kracht ligt.

Ook zijn er andere administratieve zaken waar je kunstmatige intelligentie kunt gebruiken:

  • Categoriseren of labelen: bijvoorbeeld een lijst van klanten of prospects die je hebt en je kunt dan aan een taalmodel uitleggen hoe je het gecategoriseerd/gelabeld wilt hebben. Dit scheelt jou tijd.

  • Samenvatten: heb je een rapportage geschreven of een lange tekst voor je? AI kan dit samenvatten, waardoor je dat bijvoorbeeld in je mail kunt zetten en naar het document kunt verwijzen.

  • Opschonen van je (CRM) data: als je allemaal gegevens hebt, kan het zijn dat deze niet uniform zijn ingevuld. Hoofdletters, spaties en bijvoorbeeld de schrijfwijze van het telefoonnummer kan verschillen. AI kan jou helpen het uniform te maken.

Content creatie

AI kan jou hier op vele vlakken mee helpen die je in 2 categorieën kunt delen. De eerste is jou ondersteunen in het creatieve aspect.

Het kan je helpen met het bedenken van verschillende onderwerpen om content over te maken. Het kan je helpen met de inhoud bijvoorbeeld titels bedenken of hoe je het onderwerp kunt benaderen, wanneer je een blog schrijft of een video maakt.

Het kan ook stukken tekst voor je genereren, die jezelf dan kunt aanpassen. Op die manier ben je meer een redacteur en dat scheelt jou toch weer tijd.

De tweede categorie hoe kunstmatige intelligentie jou kan helpen is door het uitvoerende werk.

Het kan dus helpen met schrijven, maar zoveel meer. Je kunt AI gebruiken voor het genereren van afbeeldingen.

AI kan ook video’s voor je maken. Bijvoorbeeld dat je een blogbericht omzet naar een video en dat kan je dan weer op social media plaatsen.

Ook kan je op basis van datzelfde blogbericht AI er een LinkedIn bericht maken. Of een tekst voor Instagram, een Tweet of videobeschrijving voor YoutTube.

Je kunt kunstmatige intelligentie ook inzetten om tekst naar spraak om te zetten en dat kan dan ook de basis voor je video vormen.

Een andere optie is dat je AI inzet voor een inhaak kalender. Je kunt dan kort omschrijven wat jouw product of dienst is en AI per moment vragen hoe je hierop kunt inspelen. Je hoeft dan alleen maar zelf te beoordelen welke dagen je wilt benutten en passend zijn.

Andere mogelijkheden hoe AI jou kan helpen:

  • Jouw stem klonen: op die manier kan je tekst naar spraak inzetten met jouw eigen stem. Dit kan de basis zijn voor video’s of maar je kunt ook elk artikel dat je geschreven hebt, luisterbaar maken.

  • Tekst in een ander format: een blogpost kan je omzetten naar 5 Tweets of een Instagram bericht of als basis voor een videoscript gebruiken.

  • Titels verzinnen: AI kan op basis van criteria die jij opgeeft aantrekkelijke titels schrijven waar mensen op klikken.

  • E-mail marketing: jij kan je e-mail marketing versterken en opschalen door AI in te zetten.

Klantenservice en interactie

AI kan je helpen bij het automatiseren van klantenserviceprocessen, zoals het beantwoorden van veelgestelde vragen via een chatbot of het personaliseren van klantinteracties.

Wat je dan in feite doet is jouw eigen website gebruiken al die tekst aan een taalmodel geven die dan op vragen kan reageren. Complexere vragen beantwoord je dan zelf.

Juist op die manier kan je wel een persoonlijke ervaring bieden, maar zet jij jezelf in waar het écht nodig is.

Een andere interessante toepassing van AI is sentimentanalyse.

Door middel van natuurlijke taalverwerking kan AI de sentimenten en emoties achter klantfeedback, reviews en sociale mediaberichten begrijpen. Dit geeft jou een objectief inzicht.

Daarnaast kan je ook een e-mail analyseren. Om zo objectief naar de situatie te kijken en te beoordelen. Dit helpt je om jouw communicatie te verbeteren, omdat je inzichten krijgt die je anders over het hoofd had gezien.

Ook kan kunstmatige intelligentie je helpen met het formuleren van een goede reactie.

AI kan je ook op deze vlakken helpen:

  • Goed gepersonaliseerd: je kunt makkelijk gegevens combineren en AI een mail laten schrijven. Je hoeft dan alleen nog maar zelf te controleren of de mail goed is en hier en daar wat aanpassingen te doen.

  • Dynamische inhoud: AI kan worden gebruikt om dynamische inhoud op websites, e-mails of andere marketingkanalen te creëren. Dit betekent dat de inhoud automatisch wordt aangepast aan de individuele kenmerken en voorkeuren van de persoon.

  • Helpen met upsells: je kunt AI vragen of suggesties geven hoe jij jouw dienst en product aansluit op een mail of situatie die jij opgeeft. Ook kan het de tekst voor je schrijven of vertellen hoe je het kunt aanpakken. Je hebt dus je eigen sparringspartner.

Analyses maken

AI kan jou ook helpen bij het maken van analyses. Dit is ook al gedeeltelijk ter spraken gekomen. Maar om het even op een rijtje te zetten zijn hier 5 voorbeelden hoe jij AI voor je analyses kunt inzetten:

  • Text Mining: AI kan grote hoeveelheden tekstuele gegevens analyseren en inzichten geven door patronen eruit te halen. Het kan relevante informatie aan jou terugkoppelen, zoals belangrijke termen, thema’s en sentimentanalyse, waardoor jij een dieper inzicht krijgt.
  • Automatische samenvatting: AI kan teksten samenvatten en de belangrijkste punten en informatie uit een document destilleren. Dit is vooral handig bij het analyseren van lange rapporten en PDF-bestanden.
  • Categorisering en labelen: gegevens automatisch worden gecategoriseerd en gelabeld worden op basis van specifieke kenmerken of thema’s. Hierdoor kan jij moeiteloos categorieën creëren en op basis daarvan handelen.
  • Voorspellende analyses: er zijn specifieke modellen die gericht zijn op het voorspellen. Dit kan op basis van historische gegevens of een nowcasting. Voordeel is dat waar je vroeger bij Excel goed in formules moest zijn, door AI dit laagdrempeliger is geworden.
  • Sentimentanalyse: AI taalmodellen kunnen jou helpen bij het analyseren van de sentimenten en meningen in tekstuele gegevens, zoals klantrecensies, sociale media-berichten of vragenlijsten. Dit geeft jou extra inzicht van klanten en potentiële klanten.

Het mooie is van deze analyses, dat je uiteindelijk dit ook een een rapportagevorm kunt gieten zoals jij wenst.

Proces van hulpmiddelen kiezen

Kunstmatige intelligentie op diverse vlakken al zeer toegankelijk. ChatGPT maakte het misschien gangbaar voor ons als consument, maar daaromheen was en is er nog meer.

Verschillende soorten AI

Het principe is simpel. Als het goed is kijk je naar de punten die je eerst in kaart hebt gebracht. Waar zie je AI een meerwaarde hebben? Vervolgens kijk je wat voor type AI-software erop aansluit.

Om er een paar te noemen:

  1. LLM’s (Large Language Models): ChatGPT, Bard en andere grote taalmodellen (LLM). Zijn getraind op grote hoeveelheden tekst en kunnen taken zoals het creëren van tekst, vertalingen, samenvatten en het beantwoorden van vragen voor jou doen. Ze zijn ideaal om tekstmanipulaties uit te voeren, maar kunnen bijvoorbeeld ook vrije ruimtes in agenda’s zien.
  2. Tekst naar spraak: Tekst naar spraak is op dit moment al erg natuurlijk klinkend. De tekst naar audio klinkt tegenwoordig als een mens. Wanneer je al veel teksten geschreven hebt, is het een kleine moeite om er een audio van te maken. Dit kan zelfs de basis van video’s vormen, want dan heb je alleen nog het visuele nodig als de audio klopt.
  3. Spraak naar tekst: Een taak die weinig creativiteit van jou vraagt is een audio of vergadering notuleren. Spraak omzetten naar tekst is iets wat kunstmatige intelligentie goed kan doen. Daarnaast kan je ook aanvullende taak geven zoals een samenvatting of conclusie laten schrijven.
  4. Tekst naar afbeelding: Het vinden of selecteren van afbeeldingen bij een geschreven verhaal, is niet altijd even makkelijk. Tekst omzetten in afbeeldingen, zoals het genereren van visuele representaties of het creëren van grafieken en diagrammen op basis van tekstuele input, biedt een uitkomst.
  5. Creëren van audio/muziek: Als je AI wilt gebruiken om muziek of audio te genereren, zoals achtergrondmuziek voor video’s, geluidseffecten of zelfs volledige composities, kijk dan naar AI-tools die gespecialiseerd zijn in het creëren van audio.
  6. Creëren van video: Als je videocontent wilt genereren of bewerken met behulp van AI, zoals het automatisch genereren van videoclips, slidevideo’s, het bewerken van scènes, het toevoegen van visuele effecten of het verbeteren van videokwaliteit, zoek dan naar AI-tools met videogerelateerde functies.
  7. Data-analyse: Werk je met spreadsheets of heb je een berg tekst? Dan kan AI kan helpen bij het analyseren van deze data en patronen, trends en inzichten geven die jou anders veel tijd hadden gekost.
  8. AI-Chatbot: Vroeger moest je chatbots ‘programmeren’ je werkte dan op voorhand gesprekken uit met vraag en antwoord en dit leidde vaak tot een erg slechte ervaring. Een AI-chatbot geeft wat dat betreft een veel fijnere ervaring. Je kunt het trainen op je eigen data en door de innovatieve taalmodellen je een vloeiend gesprek.

Dit is een goede startlijst om een groot deel van de taken die je doet, uit te besteden. Maar we zijn er nog niet.

AI-Software gaat op sollicitatie

Jij bent de eindverantwoordelijke en daarom ook de baas. AI is jouw werknemer die jou zo goed mogelijk van dienst moet zijn.

Waar je in de eerste fase het onderzoekt welk type AI jou kan helpen. Bekijk je in fase twee welke opties het beste zijn.

Hierin is het belangrijk dat je helder hebt welk einddoel je voor ogen hebt. Wat je vaak in de praktijk merkt is dat je geld betaald op basis van extra functies en hoeveelheid gebruik.

Daarom is het goed om eerst het einddoel voor ogen te hebben.

Ook is van belang hoeveel jij zonder software produceert en of je dezelfde frequentie aanhoud of dat dit toeneemt.

Wanneer je dit helder hebt, kan je makkelijker beoordelen of je die extra opties nodig hebt of een goedkoper abonnement voldoet.

Uiteraard is het van belang om een inschatting te maken van de tijdwinst.

Als jij een half uur kwijt bent aan het uitschrijven van een samenvatting van jouw consult. En je doet er gemiddeld 12 per maand zou AI je bijvoorbeeld 5 uur kunnen besparen. Als AI automatisch een samenvatting maakt en je slechts 5 minuten nodig hebt om nog iets aan te passen.

Door jezelf een uurprijs te geven. Dit kan je ook doen als werknemer, krijg je een idee hoeveel de software qua kosten nog rendabel is.

Daarnaast mag het zelfs meer kosten, want die 5 uur kan je in andere belangrijke taken steken. Taken die nog waardevoller zijn. Dit geeft je extra winst.

Wees dus wel kritisch. Je wilt een goede werknemer en benader het ook vanuit die mindset. AI moet jou ondersteunen en productiever maken. Máár wel voor een prijs die in verhouding staat.

Samenvatting

  • Kunstmatige intelligentie biedt talloze mogelijkheden om taken sneller en beter uit te voeren, waardoor je kostbare tijd bespaart en je kunt concentreren op taken waar jij het meest waardevol bent.
  • AI kan helpen bij administratieve taken, zoals het inplannen van (digitale) afspraken, het uitschrijven en samenvatten en automatisch genereren van e-mails en het opschonen en uniform maken van je data.
  • Wanneer jij content maakt kan AI je ondersteunen bij het genereren van ideeën, het schrijven van teksten, het maken van afbeeldingen en het produceren van audio en videocontent.
  • Klantenservice en interactie kunnen worden geautomatiseerd met behulp van AI-tools, zoals chatbots, die veelgestelde vragen beantwoorden en gepersonaliseerde klantinteracties mogelijk maken.
  • Data-analyse wordt efficiënter met AI, omdat het grote hoeveelheden tekstuele gegevens kan analyseren, samenvatten, categoriseren en voorspellingen kan doen op basis van historische gegevens. Ook hoef je zelf niet ‘technisch’ te zijn.
  • AI is geen wondermiddel, maar als jij je taken hebt gedefinieerd en naar de juiste hulpmiddelen op zoek gaat, dan kan het jou veel tijd besparen. Benader elk hulpmiddel alsof je een nieuwe collega aanneemt. Wees kritisch en zorg dat de AI kan wat jij nodig hebt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *